18. juli 2014

Innestengt - utestengt

Jeg er fortsatt opptatt med å rigge til min nye arbeidsplass. Det haster ikke, for jeg skal jo ikke jobbe her for fullt før i november.

Et slags hjemmekontor har jeg forsåvidt alltid hatt, man kommer jo langt med et skrivebord og en PC. Hyller og helt nødvendige kontorrekvisita har jeg også fra før, og nå gjelder det å legge til rette for en god arbeidsflyt. Siden jeg kommer til å jobbe med ulike prosjekter, blir det litt mer å organisere enn om jeg f.eks. kun skulle skrive noveller.

Skriver har jeg forresten ikke! Det trenger jeg heller ikke for å komme i gang, men tenker at jeg nok kjøper en kombinert skriver og scanner etter hvert som behovet melder seg. Særlig scanner blir det veldig greit å ha med tanke på digital arkivering. Vil gjerne unngå permer med papir som kanskje aldri tas fram igjen, men den gamle hullemaskinen får sikkert litt å gjøre likevel.

Og så er det viktig med en god stol og godt arbeidslys, og akkurat der kan jeg nok ønske en oppgradering, men venter litt med det også.

Jeg kjøper ikke noe nytt til hjemmekontoret nå. Litt fordi jeg bør begrense forbruket mitt til et minimum, men også fordi jeg har det jeg trenger for å komme igang. Så får det heller være greit at skrivebordet er gammelt og stygt - kanskje jeg kan male det? PC'en er flere år gammel og ekstremt stasjonær - men jeg skal jo uansett ikke jobbe på café.

Men - i dag har jeg investert i nye persienner! Haha, noe nytt må man jo nesten ha :)  Arbeidsplassen er like foran vinduet, og med litt innsyn fra bygården vis à vis. Med persienner kan jeg slippe inn dagslys uten å sitte helt på utstilling, og når mørket kommer kan jeg tette helt igjen. Praktisk!

Om jeg dermed stenger meg inne eller ute, kan nok diskuteres... ;)

4 kommentarer:

  1. Det er alltid morsomt å lese om hvordan folk bygger opp hjemmekontoret sitt! Og så blir man jo så inspirert til å fornye, eller ja, til og med rydde, på sitt eget hjemmekontor! Dette går sikkert veien! Du får legge ut et kontorbilde på bloggen etter hvert :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Et kontorbilde blir nok for privat. Hadde jeg gjort det skikkelig flott og brydd meg om interiør og sånn, så ja, men foreløpig får det holde med en bit av persiennen :)

      Slett
  2. Lukke til med skrivinga!
    Mitt einaste råd til den som vil satse er: Ikkje rekn med nokon inntekt. Har du råd til å ta deg fri eit år utan lønn, skrive og fullføre draumar, så go for it! Men ikkje ut frå eit rekneskap der du trur du skal få ei årslønn tilbake om boka kjem ut. Dersom boka di skulle vere blant dei promillene som gir slik avkastning får du ta det som ein lottogevinst!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Takk for lykkeønsking og råd! Ja, go for it, er tingen, måtte det gå bra :) Jeg har ikke budsjettert med noen større inntekter fra skrivingen, prøver å få inntekter fra andre prosjekter, og så blir salg av tekst etc en bonus om det skjer. God sommer!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]