9. juli 2014

Ferieinspirasjon

Jeg har hatt noen dager i et feriehus langt unna jobben jeg snart forlater, og langt unna mitt hjemmekontor hvor framtidige prosjekter skal utvikles. Sistnevnte er forøvrig fortsatt i kaosets tegn p.g.a. vedlikehold i leiligheten. Mer om det senere.

Jeg hadde ingen planer om å være kreativ disse feriedagene. Tross alt var det bare en drøy uke siden jeg leverte permisjonssøknaden, og etter et par svært travle måneder på jobb hadde jeg behov for ikke å gjøre noe som helst.

Da oppdaget jeg noe artig! I løpet av helt ordinære samtaler, dukket det opp ideer til noveller og historier, basert på hva vi pratet om. Midt i samtalen kunne jeg ta meg i å tenke ut alternativ vri på det som ble fortalt, eller dikte videre. Bare nok til a jeg så et interessant plot. Så gøy!

Selvsagt noterte jeg ikke noe, så jeg husker bare et par av ideene, men jeg får gå ut i fra at det var de beste.

Framover skal jeg være mye mer obs på hva som faktisk skjer rundt meg. Noen ganger skal det veldig lite til for å vri en situasjon eller en hendelae sånn at den faktisk blir et godt innslag i en novelle el.l..  Nå skal jeg være mer obs på dette i sommer, og så har jeg kanskje en lang liste med ideer som jeg kan jobbe videre med når høsten kommer!

4 kommentarer:

  1. Hei! Det høres ut som du har hatt fine dager! Og jeg er helt enig i at det er artig når ting som skjer i virkeligheten kan omsettes til noveller og andre skriveprosjekter! Ikke at man kopierer virkeligheten, men dikter videre på den eller lager en liknende variant med en litt mer kreativ løsning. Helt topp!
    PS: Ha ALLTID med noe å notere med og på. Og noter gjerne på en serviett om du ikke har noe annet! :-)

    SvarSlett
  2. Hei! Ja, notatbok bør jeg nok ordne meg. Det er fort gjort å tro at man skal huske noe, og neste dag husker jeg ikke engang hva det jeg skulle huske dreide seg om ;) Skal lage meg et system for å samle sånne småideer...

    SvarSlett
  3. Ingenting er bedre enn å kjenne inspirasjonen og motivasjonen komme sigende når en minst vente det :D
    Spennende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Overraskende inspirasjon er tingen! :) Håper den kommer sigende til deg også!

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]