7. juni 2014

Nytt blikk på hjemmekontorplassen

Når jeg etter hvert skal jobbe hjemme, er det naturligvis viktig å ha en god og velfungerende arbeidskrok. Det er riktignok nesten 3 uker til jeg sier opp min faste jobb, og deretter enda noen måneder før jeg for alvor flytter inn på hjemmekontoret, så det høres kanskje litt tidlig ut å styre med dette akkurat nå. Men på grunn av et større oppussingsprosjekt i leiligheten min de neste ukene, må jeg uansett flytte rundt på endel saker, og da er det vel like greit å tenke litt framover, når jeg først er i gang.

Jeg skal foreløpig ikke kjøpe inn noe nytt - verken møbler eller teknisk utstyr. Jeg er heller ikke opptatt av at det skal se så smart ut - dette er ingen interiørblogg, ha! Det handler mer om å gjøre kontorplassen mer funksjonell, og ikke minst å rydde plass for kommende rutiner. Hva trenger jeg av bordflate og hylleplass?

Hvor mye ikke-jobbrelatert bør ryddes vekk for å gi litt luft? Det meste! Jeg har mange hobbyer, og jeg tar ofte vare på ting jeg tror jeg kan ha glede av senere. Dette gjelder dessverre også hobbyer som jeg aldri prioriterte men som jeg tror jeg en dag skal få tid til. Kataloger, notater, dataprogram, gamle arkiv, you name it. Litt Espen Askeladden, tenker du? Nja, mer sånn at jeg godt kan rydde og kaste oftere, tenker jeg. Samtidig liker jeg jo å omgi meg med ting som minner meg om det jeg er opptatt av.

Uansett unnskyldninger, jeg kan ikke ha arbeidsplassen full av distraksjoner. Løsningen må bli et bedre system sånn at det er jeg som bestemmer når jeg skal flytte fokus. Ute av syn, ute av sinn. Og sannsynligvis kan jeg kaste mye.

Skrivebordsskuffene blir nærmest et eget prosjekt. Jeg bør vente litt med de, skal jo helst unngå å lage enda mer rot sånn rett før oppussingsprosjektet. Men tid kommer, for sommeren blir lang i år...

Egentlig trenger jeg ikke mye plass for å kunne skrive og å sysle med de andre planlagte aktivitetene, for målet er tross alt mest mulig papirløst. Men det blir jo alltids noe papir likevel, ikke minst fordi jeg synes det er godt å jobbe med penn og papir iblant - som avkobling fra det å stirre inn i dataskjermen hele dagen.

Greier du å jobbe helt papirløst?

2 kommentarer:

  1. Hos meg er det nok ikke mye papirløst, nei. Jeg prøver å begrense det, og forsøker å vente med og printe ut til jeg er helt sikker på at jeg har vært igjennom teksten flere ganger, også med tanke på stavekontroll. Men jeg har alltid hatt en sånn tanke om at f.eks. en novelle ikke er ferdig før jeg kan holde den i hånden. Skjønner? Jeg vet ikke om jeg skjønner det selv en gang, men det er nå engang sånn. Jeg skal også kunne arkivere den i ringperm. Og jeg liker ofte å ta den siste korrekturen pr. ark, da føles det av en eller annen grunn mer virkelig. Og hvis man da skriver bok, og må printe ut hvert kapittel, blir det langt fra papirløst rundt meg! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Forstår godt det med å holde et manus fysisk i hendene. Ikke bare se det på skjermen. Foreløpig har jeg ikke printer engang, så det blir umulig å skrive ut for mye her hos meg, men kommer så klartil å kjøpe en så snart det er behov for det med tanke på innsending av manus etc. Mange aksepterer heldigvis digitalt manus.

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]