3. mai 2014

Splittelse og samarbeid

Akkurat når du kanskje trodde at nå har Hr. Kreatur gitt opp, at han har droppet hele drømmerigreia - så er jeg plutselig tilbake! Jeg har definitivt ikke gitt opp drømmen om å si opp god jobb for heller å skrive, og jeg er fortsatt i krevende forhandlinger med meg selv, fortsatt en anelse splittet. Ja jeg vil! Eller, er nå dette egentlig så lurt?

Men, selv om jeg er tilstede i grublingen, har det ikke vært tid til å skrive. Verken på manus eller her i bloggen. Derfor lenge siden sist!

Det er vel også derfor jeg hadde tenkt at skrivingen skal få plass først i 2015. Det er bare ikke tid til å jobbe fullt og å skrive, pluss andre ting jeg jo gjerne skulle ha gjort utenom jobb. Ukene før og etter påske har krevd 120% i jobbsammenheng, og nå kjennes det faktisk som en bekreftelse på at det kan være godt med forandring.

I påsken greide jeg bare én stakkars runde med skriveprosjektet som jeg skrev om her. Jeg burde jo fått til mer, men det skjedde så mye annet. Men - jeg erfarte ihvertfall at det er mer krevende enn jeg hadde trodd å skrive en historie på 60 minutter. Jeg kom godt i gang, og jeg var rimelig fornøyd med idé og innhold. Men så skjedde det som jeg jo egentlig burde vite at kunne skje: Mens man skriver dukker det lettere opp nye ideer enn mens man ikke skriver. Ideer som at det selvfølgelig skal komme inn en ennå-ikke-påtenkt karakter fra høyre, eller noe vedrørende hovedpersonens bakgrunn som viser seg å være annereledes enn det jeg hadde tenkt meg. En historie bør kanskje ikke bare bli til mens man skriver, men samtidig føles ofte sånne små innfall veldig riktige. Så klart det skulle komme inn en "fra høyre"! En som blandet seg inn i samtalen, og som ga hele tvisten en ny dimensjon. Akkurat, ja, en som faktisk farget historien i akkurat den rette fargen.

Jeg digger når karakterene er med på å utforme en historie underveis. Det føles ofte som et samarbeid mellom karakterene og forfatteren. Og de som er inne i selve historien burde jo vite best. Det er jo ikke alltid at dette skjer, og innenfor en tidsramme på skarve 60 minutter var det heller ikke helt beleilig. Uansett, jeg tror jeg har et greit utkast til en enkel novelle som kan skrives ferdig senere. Når jeg får tid.

Ønsker deg en herlig helg! Jeg kommer snart med avgjørende fakta om mitt mulige, forestående hopp!

4 kommentarer:

  1. Har bare en ting å si- Aldri gi opp drømmen!

    Jeg er som deg, begynner å skrive og så dukker det opp ting underveis i prossesen som endrer ALT. Ting som ikke var planlagt, men det bare fallt seg sånn naturlig at det måtte bli slik. He he, men det er moro da. Se ting forandre seg og hvordan boka plutselig skriver seg selv ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja det er moro når det skjer :) Takk for oppmuntring!

      Slett
  2. Hei, så fint å se at du er på plass igjen :-) Og ja, jeg kjenner meg igjen i det du sier om at hovedpersonene tar styringen - De blir levende og vil bestemme selv! Nemlig. Ganske artig fenomen, det der.

    Skjønner at du har vært opptatt med andre ting, og at du enda lurer på skriving på heltid eller ikke. Så de er 2015 som er målet nå, ja. Ok, men det er bare litt over et halvt år til :-) Stå på!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Vel hoppet er fortsatt i år, men må ta høyde for at det blir ekstra travelt på jobb i oppsigelsestid mtp at jeg skal videreføre oppgaver til en etterfølger. Så avgjørelsen tas i år, men jeg kan ikke regne med å skrive for fullt før til vinteren. Skal skrive litt mer om dette til uken, grublingen begynner nemlig å gi litt mer konkrete holdepunkter som bl.a. går på tidspunkt...

      Slett

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]