21. mai 2014

Langsiktige tanker

Jeg har skrevet mye om tanker rundt oppsigelsen min om 6 uker, men egentlig ikke så mye om det litt lengre perspektivet. For én ting er de fire første ukene som egen sjef - de blir naturligvis fantastiske, men hva med fortsettelsen? Hva tenker jeg egentlig om årene som følger?

Jeg er fullt klar over at jeg ikke kan regne med å gjøre så god butikk av mine kommende kreative gjerninger at jeg kan leve av det. For the record - jeg har tenkt ut mulige tilleggsinntekter som forsåvidt ikke er så kreative, men også de er høyst usikre. Så hva med inntekt om tre år? Riktignok er ikke lykkefølelsen min direkte relatert til høyt forbruk, men jeg vil neppe være plagsomt lykkelig hvis jeg ikke kan betale husleie og heller ikke har hatt råd til et varmt måltid på noen uker. Så litt inntekt må også jeg ha.

Jeg har som utgangspunkt tenkt å gi meg selv to friår for å teste ut om jeg kan få til noe. Nøyaktig hva jeg skal få til vet jeg ikke sikkert ennå. Noe skriving blir det helt sikkert, men jeg har også lyst til å prøve andre uttrykksformer. Jeg tror jeg har snev av kreativt talent, men det kan godt være at det viser seg at jeg tok feil. Uansett, det viktigste med disse to årene er ikke å skrive en bestselger, eller å oppnå stjernestatus, men å prøve meg litt fram. Rett og slett teste ut om noen av ideene kan funke.

To år fra nå må jeg selvsagt revurdere både ideer, erfaringer og behovet for å søke fast jobb igjen.. Hvis jeg lykkes sånn delvis, det vil si at jeg greier å tjene noen slanter iblant, kan det jo være nok med en deltidsjobb. Og siden jeg jo er enda to år eldre om to år, utrolig nok, regner jeg med å måtte velge jobb fra en noe lavere hylle. Men det gjør ikke noe! Kanskje er erfaringene jeg skal gjøre meg faktisk gull verdt for en arbeidsgiver? Kanskje får jeg en fot innenfor et nytt miljø i løpet av de to friårene. Kanskje er det blitt trendy å ansette gamlinger om to år - hvem vet :)

 Det er neimen ikke mange andre heller som vet nøyaktig hvordan livet vil være om to år... Jeg har lovet meg selv at fokuset mitt skal være på at jeg kommer til å lykkes, på ett eller annet vis. Det er nå eller aldri!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]