21. januar 2014

Vil jeg bli rik som forfatter?

Nå har jeg grublet litt mer på hva som er motivene mine for å bryte opp fra det gamle, og heller tilbringe arbeidsdagen som forfatterspire. Jeg skal så klart bruke mer tid på selve skrivingen, men det kan jo i tillegg være flere underliggende motiver. Det kan være greit for meg å erkjenne de ulike motivene før jeg bestemmer meg. Jeg har kommet fram til at det i hvertfall ikke handler om penger.

Tvert i mot er det vanlig at det tar lang tid å få til noe stort som forfatter - eller skribent/frilansjournalist for den del. Også de dyktigste og mest kjente forfatterne har brukt mange år på å bygge opp forfattergjerningen sin. Om det er den gode ideen eller den gode prestasjonen som trenger tid skal ikke jeg spekulere i. Kanskje det rett og slett er sånn at nettverk og tilfeldigheter har vel så stor betydning som talent. Poenget er at jeg må regne med noen år med skikkelig smalhans, og derfor ha en plan for hvordan jeg skal unngå å mister motet - og forresten, kanskje også søvnen.

Forfatterspirer må som oftest supplere med en deltidsjobb, eller ha en skikkelig feit sparegris på lur. Jeg skal nok greie meg på sparebluss i 2-3 år, men jeg kan jo ikke gå i årevis uten inntekt. Forhåpentligvis greier jeg å tjene litt på skrivingen, sånn at sparegrisen kan bli seiglivet.

Men på sikt, da? Drømmer jeg om store opplag og gallopperende inntekter om en håndfull år? Boksignering hos de største bokhandlerne og gjest hos Skavlan ved hver nye bokutgivelse? Nope. Målet på litt sikt er å kunne tjene en vanlig årslønn. Verken mer eller mindre - eller i hvertfall ikke så mye mindre enn en halv vanlig årslønn... For å få til det må jeg nok finne en liten inntektskilde i tillegg til skrivingen.

Er du igang med egen virksomhet? Hadde du planlagt litt ekstrajobbing i starten, og hvordan funket den planen når du omsider kom i gang?

Ha fine dager!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

[Forsvant headingen? Klikk her for å starte fra hovedsiden!]